Multi level marketing (MLM) ako už bolo povedané, je
forma sieťového predaja.
A predávať týmto spôsobom môžete akýkoľvek hmotný tovar alebo služby.
Cieľom je výrazné skrátenie distribučného reťazca. Výrobca
či dodávateľ vytvára podmienky pre samostatné podnikanie nezávislých priamych
predajcov – distribútorov. Tí vytvárajú predajnú sieť, ktorá je účinnejšia a
lacnejšia než klasický distribučný reťazec veľkoskladov, veľkoobchodov,
maloobchodov + reklama, kde každý tento krok stojí peniaze. Porovnajme bežný
spôsob predaja kozmetiky a toho, ako predáva ukážková firma.
Bežný postup:
Výrobca ( fľaštička, meno )
Reklama
Veľkoobchod
Maloobchod
Zákazník
Vďaka MLM skrátený postup:
Ukážková firma
Distribútor
Zákazník
Podnikania v MLM sa môže zúčastniť snáď každý - kto je
ochotný pracovať a nečaká len veľa peňazí za málo práce
( tak to totiž nefunguje ). Jedná sa vlastne o podnikanie, takže je neskôr
potrebný aj živnostenský list. Keď sa povie „multi level“, mnohým ľuďom sa ako
prvé synonymum vybaví „pyramída“ alebo „lietadlo“, čo je ale zlé.
Trochu z histórie MLM
Prvýkrát
sa tento systém viac uplatnil v USA koncom druhej svetovej vojny. Vtedy sa
jednalo o pašovanie alkoholu počas prohibície, takže sa nemohlo hovoriť o
legálnom podnikaní. Princíp bol jednoduchý – každý „pašerák“ bol odmeňovaný za
privedenie nového aktívneho „pašeráka“. Vďaka tomu obchod s alkoholom veselo
kvitol a
predávalo sa ho minimálne toľko ako před prohibíciou. Legálne tento výnosný
systém prvýkrát použila spoločnosť California Vitamins. Mala úspech a po čase
sa dvaja najlepší distribútori osamostatnili a založili vlastnú spoločnosť –
Amway Corporation, ktorá funguje po celom svete dodnes. Bohužiaľ má však vďaka
niektorým nepoctivým distribútorom u nás pomerne zlé meno.
Trochu o princípe pyramídy / lietadla
Lietadlá sú financované hlavne zo vstupných poplatkov a
počítajú s exponenciálnym rastom.
Jednoduchým výpočtom zistíme, že počet účastníkov už po
niekoľkých stupňoch pyramídy presahuje všetky rozumné medze a pre úspešné
pokračovanie by sa museli zapojiť do hry „všetci“. Z toho vyplýva, že najviac
získajú tí, ktorí stoja „na vrchole“.
Medzi najznámejšie podvodné systémy v Českej republike
patria Skyline International, Vanilla, H – Systém, 1.Česká teploúsporná
spoločnosť, Avalanche, kde boli hlavne veľké vstupné poplatky. V MLM sa
„vstupné poplatky“ za ktoré sa hradia prednášky, materiály alebo trebárs
vzorky produktov , pohybujú rádove v stokorunách, alebo nie sú žiadne a
peniaze plynú výhradne z predaja tovaru.
MLM versus PYRAMÍDA / LIETADLO
Pyramída a lietadlo sú dve synonymá, bohužiaľ často
zameňované s MLM, čoho pyramídové systémy často využívajú. Pokiaľ sa totiž
niečo nelegálne podobá niečomu legálnemu, preverenému a fungujúcemu, ľudia v
to majú väčšiu dôveru. Ale ak zistia pravdu, často zavrhnú aj to dobré.
Pyramída
/ lietadlo je dlhodobe neudržateľný a podvodný model, v našom zákone
definovaný ako „nekalá stávka“ alebo „nelegálna hra“. Každý novoprichádzajúci
člen zaplatí určitý vstupný poplatok, za ktorý nedostane buď vôbec nič alebo
produkt, ktorý ani zďaleka nemá hodnotu vstupnej sumy. Týmito predraženými
produktami sa väčšina lietadiel legalizuje a potom je posúdenie len na Vás, čo
je ešte morálne ponúkať a šíriť ďalej a čo už nie. Zároveň každý člen má šancu
priviesť niekoho ďalšieho a z jeho vstupného poplatku, alebo z jeho nákupu
predraženého tovaru, dostane určitú províziu. Predovšetkým s MLM s rôznymi
predraženými „nezmyslami“ sa v poslednej dobe „ roztrhlo vrece“ a ich počty
výrazne prevyšujú MLM s kvalitnými produktami.
Pokúsim sa tu napísať čo najviac bodov, podľa ktorých
spoľahlivo poznáte, že nejde o legálny multi-level alebo je multi-level na
hranici zákona či dobrých mravov:
• Obrovský vstupný poplatok v rade tisícov Kč
• Mlhavé a nedostatočné informácie o spoločnosti, ktorá
produkty ponúka, rovnako ako o produkte samotnom. Ďalšie informácie sú
podmienené vstupom do systému.(v slušných MLM zodpovedajú na otázky bez
vykrúcania)
• Neurčité prísľuby veľkého predajného a rastového
potenciálu, hovorenie o spoločnosti zásadne v superlatívoch ( väčšina MLM
taktiež používa ľahký „brain-washing“, ale nesmie to presiahnuť určité medze.
Neuškodí však v zdravej miere, keď poslúži k motivovaniu členov siete).
• Žiadny produkt alebo taký produkt, ktorého cena rádove
nezodpovedá veľkosti vstupného poplatku - napr. niekoľko kníh, podiely
neexistujúcej firmy…( správne by mal byť jeden produkt ( alebo i viac),
ktorého predajom by nebol problém pokryť prípadné vstupné náklady)
• Budúci príjem závisí predovšetkým na odmene za získavanie
nových členov alebo za predaj produktov nastupujúcim členom, menej už za
predaj produktov zákazníkom, ktorí sa do obchodnej siete nezapojujú ( strávne
by v MLM mala byť väčšina peňazí za predaj produktov)
• Neustálé uisťovanie o legálnosti, ale zároveň žiadne
praktické uistenia – certifikáty, IČO…( legálne fungujúce MLM nemajú čo
skrývať a na požiadanie Vám ukážu potrebnú dokumentáciu)
• Spoločnosť nemá žiadnu tradíciu, funguje krátko ( i nový
MLM môže fungovať dobre, ale starší je väčšia istota)
• Priemerne 90% členov v tomto systéme prerobí, zhruba 7%
členov získajú späť vstupné investície a len 3% členov si zarobí a ich zárobky
bývajú závratné…( v MLM si zarobí každý aktívny a aspoň trochu schopný člen)